czwartek, 29 lipca 2010

Cząstki elementarne


Dzisiejsza audycja składa się głównie z odpowiedzi na pytania jednego ze słuchaczy. Łukasz Lubiński prowadzi podkast Energetyka i technika jądrowa.
Pytania Łukasza:


1. Mówi się, że atom to niepodzielna cząstka. Istnieją jednak kwarki, leptony itd. Czy w takim razie kwarki to jeszcze mniejsza część atomu? Czy można powiedzieć, że atom można podzielić? Takiego podziału bodaj dokonał Lederman w książce "Boska cząstka".

2. Jak to jest, że elektrony krążą po określonych orbitach? Dlaczego tylko kwant promieniowania może doprowadzić, do zmiany poziomu kwantowego? Czy istnieją może inne formy wzbudzania elektronów?

3 komentarze:

Łukasz pisze...

Ciekawa dyskusja, dziękuję za odpowiedzi. Elektron ma z pewnością uczucia ;)

k-kolacz pisze...

Dzięki, że nagrywacie ten podcast. Czasem w jednym odcinku dowiem się więcej niż przez te wszystkie lata dowiedziałem się w szkole. Nie wiem czy to siła eteru, czy moja zmiana, ale genialnie się Was Panowie słucha.
Pozdrawiam.

[slawko] pisze...

Świetny podcast! Odkryłem go niedawno i jestem zafascynowany :) Przypominają mi się stare dobre czasy kiedy uczęszczałem na wykłady z fizyki na mojej uczelni. :)
Pozdrawiam!